wtorek, 2 lutego 2010

Social lending w smavie - czy warto?

W maju zeszłego roku zainwestowałem testowo 1000zł w social lending na platformie smava, licząc na zyski znacznie przekraczające dochody z lokat bankowych.
Definicje pożyczek społecznościowych oraz ciekawe strony zamieściłem po prawej stronie.

Przed zainwestowaniem pieniędzy dużo czytałem o pożyczkach społecznych w Polsce, i uznałem, że jest to pomysł mający duże perpektywy rozwoju - pożyczkobiorca ma szanse otrzymać pożyczkę na znacznie atrakcyjniejszych warunkach niż w banku, a inwestor ulokować swoje pieniądze z oprocentowaniem nieosiągalnym na jakiejkowlwiek lokacie bankowej. Dodatkowo, wybierając projekty pożyczkowe mamy szanse naprawdę pomóc ludziom „będącym w potrzebie”. Szybko zorientowałem się również. że inwestycja wiąże się ze znacznym ryzykiem. Jest wielu albo nieuczciwych, albo przeceniających swoją zdolność do spłaty zobowiązań pożyczkobiorców.

Wybrałem smavę, pomimo że była wówczas nowym graczem na rynku, ze względu na system ratingowy i dokładniejsze „prześwietlanie” osób chcących zaciągnąć pożyczkę – stwierdziłem że wolę osiągnąć mniejszy zwrot z inwestycji, ale bezpieczniej ulokować pieniądze (na takich platformach jak kokos.pl, finansowo.pl realne odsetki w skali roku mogą wynieść znacznie więcej dzięki pobieraniu prowizji od pożyczkobiorców gdzie w smava.pl maksymalne oprocentowanie to 20%).
Plan był następujący – żeby przetestować mozliwość zainwestowania w przyszłości większych pieniędzy wpłacam 1000zł i co miesiąc dopłacam do spłaconych rat tyle, żebym mógł zainwestować kolejne 200zł. Ile w tej chwili zainwestowałem? 1676 zł.

Jak łatwo policzyć szybko przestałem realizować moje założenia. Powód był następujący – spłacalność pożyczek, szacowana przez smava.pl w zależności od ratingu pożyczkobiorcy na poziomie od 69,7% (rating I) do 99,8% (rating A) w praktyce jest drastycznie niższa.

W tej chwili na 22 pożyczki 6 jest niespłaconych, mimo że inwestowałem w projekty pożyczkobiorców z wysokimi ratingami - A, B i C.
Przez windykację nie odzyskałem na ten moment ani grosza więc przestałem wpłacać kolejne fundusze na konto smavy, a spłaconych rat wraz z odsetkami nie reinwestuję – rozdawanie pieniędzy mnie nie bawi – nie jestem politykiem:)

Poniżej zamieszczam szczegóły.

Przegląd inwestycji
Ilość ofert pożyczkowych:
22
Spłacone na czas:
8
W trakcie:
20
Opóźnione:
6
Spłacone:
2
Niespłacone:
6


W kolejnych postach będę zamieszczał informacje o efektach odzyskiwania zainwestowanych pieniędzy w social lending.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz